fredag 17 december 2010

20 vargar får slaktas


Nu pågår förberedelserna för "vargslakten". 3000 jägare har anmält sitt intresse för att under några dagar med hjälp av snöskotrar, kommunikationsradio och andra tekniska hjälpmedel under ett par dagar skjuta 20 vargar. Av mitt namn och min bild förstår ni att detta är något jag inte ställer upp på. Jag tillbringar mycket tid i  markerna och när nu snön ligger vit i skog och mark, korsas min väg i bland av den riktiga vargens. Vargen var här långt innan människan. Döda varg anses av tillskyndarna av vargjakt för att "förvalta". Orden bara klingar falskt, så falskt.
Det finns många som argumenterar bättre än jag varför vi inte skall skjuta varg. "Stoppa vinterns vargjakt", "Indien skyddar sina tigrar bättre än Sverige sina vargar", "Varför slår just svenskar världsrekord i varghat?" "Licensjakt på demokratin"
Läs och begrunda och få lite perspektiv till "Rödluvan och Vargen".
DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.