måndag 23 januari 2012

Så var jakten över!


Så var då drevet och jakten på Håkan Juholt över. Till slut orkade han inte längre hålla stånd mot blodtörstiga jägare och svikande krypskytte. Det mesta har sagts och skrivits. Drevet mot Juholt kan ingen känna stolthet över, även om media och sossar gör sitt bästa. Göran Greider har sagt sanningar som jag kan skriva under på tidigare och säger ytterligare tänkvärda i ord i sin krönika i Aftonbladet. Det är många tänkvärda ord och jag fastnade särskilt för detta:
"Jag vet inte hur många borgerliga ledarskribenter jag talade med under de tio månader han gavs som uttryckte den renaste form av nedlåtande klassförakt mot mannen, och förakt för den landsort han ansågs stå för. Det lågintensiva drevet på otaliga borgerliga ledarsidor inleddes redan dag 1."
"Medierna är inte någon objektiv, intresselös spegel av vad som pågår i samhället. De har ägare. De är aktörer, fastän de själva inte alltid förstått det. De har nyhetschefer som utnyttjar rut-avdraget och bara därför gillar positiva artiklar om det."
Det finns också en del intressanta artiklar på Newsmill, som beskriver drevet och krypskyttet. Det är lite synd att de kommer när jakten är över. 
Mediarådgivaren Paul Ronge skriver följande:
"Men det mediedrev som varit mot Håkan Juholt går utanför allt jag tidigare upplevt. Jag vill snarast likna det vid en tjurfäktning, av det slag som nu förbjudits i delar av Spanien. Ett blodigt, njutbart djurplågande. Banderilleros med sina hullingförsedda spjut.Picadorerna som utmattar tjuren med ett antal välriktade stick. Utgången är given och irritationen har stegrats allteftersom tjuren har gjort motstånd och vägrat lägga sig ner."
Aftonbladets chefredaktör Jan Helin talade offentligt om att Juholt ”inte kan dra ett rakt streck” och uppmanade partiet att lyfta bort honom. Expressens Niklas Svensson har drivit en fullständigt öppen kampanj, med en egen ”opinionsundersökning” av Juholts förtroende som inte också innehöll det självklara svarsalternativet: ”Jag har förtroende”. Journalister som annars brukar måna om sin neutrala inställning, som Aftonbladets Lena Mellin och SVT:s Mats Knutson har gått över gränsen. Rutinerade KG Bergströmskriver i Expressen att han aldrig sett någon så ”ovärdig” partiledare som Juholt. Jag tror många med mig ändå tycker att det är Socialdemokraternas medlemmar som ska bestämma vem som är partiordförande, inte innerstadsblaserade stockholmsjournalister som tycker ”lantisen är ovärdig”.
Zoran Alagic är f d reporter på Dagens Eko:
"När jakten på Juholt pågår på Sveavägen – och när journalisterna klagar på det dåliga kaffet som partiet bjuder på – då arbetar statsminister Fredrik Reinfeldt för att få in Sverige i en europakt som kan vara ett försök att få in oss bakvägen i eurosamarbetet."
"Vi kommer fortsätta få se jakten på den som hamnat i skottgluggen. Nya politiska drev, nya exempel på världens billigaste journalistik. Då bör man alltid tänka på vem tjänar mest på detta. Och det är sällan medborgarna, du och jag."
Min sedan många år döde far var socialdemokrat. Han missade inte en 1 maj demonstration. Jag är glad han slipper se förfallet i hans gamla parti, där ordet solidaritet ersatts av osolidaritet. Själv tvingas jag se förfallet inom den media jag tjänat i 40 år. 
Det kom snö i helgen. På den dagliga skogspromenaden med hunden, korsades vår väg av ett harspår. Här i mina hemtrakter känner jag ofta närheten  Dan Andersson och hans diktning. Denna gång kom jag att tänka på hans dikt "Sizzi", tonsatt av Broder Tor Bergner och tillägnar den Håkan Juholt.
Media gör naturligtvis allt för att skyla över sin egen del i drevet (DN).

5 kommentarer:

  1. Jag måate bara reagera på att du och Greider talar om journalisters klassförakt mot Juholt!! Klassförakt? Förakt mot den kulturella och politiks aklassen då? Det är inte alla som är barnbarn till kända konstnärerer och söner till komunalråd.
    Du och Greider fullföljer tydligen Juholts tradition att säga vad som passar för tillfället vare sig det är sant eller inte.
    Juhlt arbetarklass!? Underklass? Vilket jävla hån.

    SvaraRadera
  2. Peter Vettergren: Jag citerar Greider och jag tror han menar att man får känna förakt om man inte tillhör eller har etablerat sig i "08-gänget". Det är inte lätt att komma från Oskarshamn och bli accepterad, även om pappa var kommunalråd.

    SvaraRadera
  3. Jo, det var ett elakt drev. Det håller jag med om. Och det kom från så kallat borgerligt håll, med borgerskapets egen terminologi sagt. Det var dirigerat därifrån. Många var medaktörerna.

    Men som jag ser det socialdemokratiska partiet som något som sedan länge har spelat ut sin roll som arbetarparti, så bryr jag mig inte. Den enda effekten av detta är att temperaturen kan skruvas upp lite snabbare i helvetet än eljest.

    I och med att socialdemokratin slog in på en reformistisk väg för 100 år sedan så har de i mina ögon förlorat all trovärdighet. Jag har aldrig givit dem mitt stöd, aldrig, inte ens som tonåring.

    Och jag menar att partiet bäddade för sin egen bortgång i samma ögonblick som det blev motståndare till de revolutionära idéerna. Men att de ännu har så stort stöd är ett rent under (och synnerligen beklagligt) och visar bara hur politiskt omoget folk egentligen är.

    Parlamentarism är arbetarklassens värsta fiende, borgarklassens bästa vapen mot oss och alla partier som går i parlamentarismens fålla är våra klassförrädare.

    Så det som hände Juholt saknar intresse för mig och borde så göra för hela arbetarklassen.

    Man kan nu hoppas på att Alliansen skruvar upp termostaten till revoltens gräns. Någon gång måste ju folk vakna och resa sig.

    /Skvitt

    SvaraRadera
  4. Läs här: http://www.aftonbladet.se/kultur/article12711238.ab
    Har (S) något existensberättigande kvar?
    /Skvitt

    SvaraRadera
  5. Skvitt:
    För min del handlar det inte så mycket om Socialdemokraterna har existensberättigande eller inte. Det är istället det symbios som media lever med makten, där det är viktigare att granska oppositionen än regeringen. Reinfeldt kan ljuga utan att riskera granskning. Är detta en effekt av att regeringen har en egen PR-minister?
    Det handlar också om 08-förakt för folket från landet.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.