söndag 5 februari 2012

Yttrandefriheten innefattar också SD

Metalbandet Avenir portades


"Vilken epitet skall man sätta på Sverigedemokraterna? För mig är det ett nationalistiskt parti väl kryddat med en dos främlingsfientlighet. Deras politik skall bemötas med sakliga argument. Dåliga förslag skall inte vinna gehör för att den ene eller den andre inte vill "göra upp" SD. Partiet är invalt i demokratiska val. Att göra en höna av en fjäder som AB gör, ger bara SD fler anhängare."
Detta skrev jag tidigare i "Även högerextremister får gå på bal". Samma gäller senaste dumheten när det gäller att mobba sverigedemokrater. Ett metalband portades nyligen från ett musikarrangemang i Visby på grund av att sångaren misstänks vara sverigedemokrat. Sakine Madon har gjort en bra analys av detta i Expressen.
"Bandet, som heter Avenir,blev först tillfrågade att spela på "Rockskallen" och tackade ja. Plötsligt ändrade sig arrangörerna. Enligt Ulrica Fransson Ingelmark, redaktionschef på arrangören Gotlands Allehanda, beror beslutet på äventyrad säkerhet och inte på sångarens politiska åsikter.Det låter ädelt, men luktar efterhandskonstruktion. Gotlandspolisen har dementerat att det skulle existera en hotbild."
"Eskilstuna-kurirens politiske redaktör twittrade i veckan följande om några lokalpolitiker: "Noterade att @jaripuustinen @annelienystroms och KD:s gruppled. i Etuna Lotta Jonsson åt lunch med SD:s gruppledare Kim Fredriksson. Mysigt."
De åt lunch, tänka sig. I stället för att lägga krut på att punktera Sverigedemokraternas argument, islamofobi och politiska förslag, hamnar en lunch i fokus. Blir sverigedemokraten i Eskilstuna mindre sverigedemokratisk om alla behandlar honom som paria?"
Intolerans och främlingsfientlig dynga försvinner inte av att förment toleranta personer beter sig som panikslagna åsiktsjägare.. Att porta Avenir ger även det gratisreklam till SD. När trillar polletten ner?"
Varför försvarar jag Sverigedemokraterna? Är jag högerextremist? Nazist? Nej, det är bara så enkelt att jag försvarar yttrandefriheten, även om åsikterna inte stämmer överens med mina.


"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem." Källa: Voltaire.

1 kommentar:

  1. vi är på samma våglängd här. jag har länge förespråkat att frysa ut SD är det största misstaget som kan göras. SD bygger på utanförskap, missnöje och upplevt "förtryck". När de andra partierna mobbar SD, och medlemmar så på ovan sätt i civilt liv, så förstärker de bara deras åsikter och gör deras medlemmar mer trogna. Men om man öppnar taket på en ekokammare så skallar ekot inte så högt längre.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.