onsdag 30 januari 2013

Protestera mot vargjakten


Det gäller att fatta beslut så sent som möjligt, så att så få som möjligt hinner protestera. Naturvårdsverkets generaldirektör Maria Ågren meddelar idag att verket fattat beslut om selektiv jakt på varg. Jakten startar i morgon!!!
Naturligtvis förvånar det ingen att Gammelvargen reagerar kraftfullt mot inte bara detta, utan också mot själva jakten. Man kan undra om det är Centerns katastrofala opinionssiffror, som ligger bakom detta beslut från miljöminister Lena Ek? Maria Ågren gör naturligtvis som matte säger; generaldirektörer kan snabbt befinna sin i ett arkivrum i källaren, om de inte lyder.
Själv har jag åtminstone protesterat mot idiotin genom att via föreningen Våra Rovdjur skicka en protest till Maria Ågren, även om detta är verkningslöst. Jag uppmanar mina läsare att göra det samma.
Vargjakten är med sitt upplägg inget annat än en eftergift för jägarmaffian och deras organisationer. Genom att skjuta 16 vargar i 8 revir, så ska man minska inaveln i vargstammen. (Jag kan med glädje konststera att "mitt" revir inte finns med)
Jakten skall bedriva av de som har jakträtt i omårdet. Maria Ågren skriver i verkets pressmedelande:
- De mest inavlade reviren omfattas av den riktade jakten.
- I varje utpekat revir får högst två individer fällas. Jakten ska inriktas mot grupper av varg och ska, om möjligt, bedrivas så att högst ett av alfadjuren fälls.
- De som har jakträtt på marken där de utvalda reviren finns får jaga
- Jakten pågår mellan 31 januari och 20 februari 2013. Under den 31 januari får man endast spåra.

Det hela är bara jävla trams! Motivet till den selektiva jakten är att skjuta bort ett alfadjur för att ett annat ska ta dess plats i flocken. Varför skall det andra djuret fällas? Jag kan inte se någon annan anledning än att tillfredsställa Rambo och hans kompisars skjutglädje.
I de revir där man har ordenlig koll på alfadjuren kommer naturligtvis båda att skjutas. Naturvårdsverket, skriver ju "om möjligt" bara ett.
Om man nu nödvändigtvis skall ägna sig åt selektiv jakt, ska denna bedrivas av Naturvårdsverkets personal och ske under den period som är erforderlig för att nå önskat resultat.
Så här står det i den protest jag med hjälp av Våra Rovdjur skickat:
Jag är en medborgare som värnar om Sveriges vargstam och om Sveriges rykte som föregångare inom miljöområdet. Därför uppmanar jag dig att stoppa den mycket oetiska licensjakten på varg.

Licensjakten är djurplågeri. Om flockens valpar blir föräldralösa får de svårt att överleva, eftersom de inte klarar att jaga större byten själva. Risken är stor att valparna svälter ihjäl. Alternativet är att valparna blir ”problemvargar” som tvingas jaga rådjur och andra mindre djur som förekommer där människor bor. Det skulle skapa fullkomligt onödiga motsättningar i en redan infekterad fråga. Målet borde vara att underlätta en samexistens, inte att göra saken värre.
Risken är också överhängande att Sverige i och med beslutet om licensjakt hamnar i EU-domstolen, vilket vore en stor skam för vårt land. Jag är medveten om att regeringen drivit på för att få till en licensjakt i år. Men mitt hopp har ändå stått till att Naturvårdsverket är en myndighet som vågar stå upp för sin faktakunskap och kompetens trots påtryckningar från politiker. Därför ber jag dig att visa civilkurage och stoppa vargjakten omedelbart.
Jag har också en fråga till dig:
Det är ju löptid för varg nu – hur kalkylerar ni med risken för att skjuta en hane i ett par med en redan dräktig tik under licensjakten? Då läggs allt ansvar på tiken att föda och fostra kanske upp sex till sju valpar.
Tacksam för svar.

Naturligtvis kommer det inget svar. Jakten är dåligt motiverad. Upplägget är dåligt. Kort sagt allt är åt helvete!!!!!
Aftonbladet



2 kommentarer:

  1. Vargen ja, ett jävla getingbo att ge sig in i. Men ok, min grund är att vargen ska finnas i Sverige och att det måste vara en stark stam vilket vi inte har nu. Om vi inte ens kan ha varg i landet så ska man vara jävligt tyst om t ex tigern som väl säkert är borta inom en inte alltför avlägsen framtid.

    Men det är samtidigt lätt att sitta där det inte finns några och säga och tycka en massa. Så jag är lite kluven. Men så länge inte jägarna (som är de som gapar högst och mest och som verkar bajsa på sig bara ordet varg nämns) slipar på argumenten så har jag svårt att se hur jag ska kunna ändra ståndpunkt. För argument som att de tar jakthundarna håller liksom inte när trafiken dödar så många gånger fler per år. Plus att det inte är ett tvång att jaga med hund i vargtrakter utan högst frivilligt. Ganska talande också att de som gapar högst och är mest rädda är de som har minst anledning att vara rädda, det är stora starka karlar med skjutvapen... Jag tänker samtidigt på det naturprogrammet jag såg där tre st massajer gick emot ett par lejon som nyss fällt en zebra för att ta lite kött från lejonen, de hade varsitt spjut och gick rakt emot lejonen och lejonen backade...

    Men detta är en fråga där jag nog har ganska lätt att ändra mig lite, om det bara är sakliga och vettiga argument men jag har inte hittills stött på några sådana argument utan de bästa är de ovan...

    SvaraRadera
  2. Nu bor jag i "vargland", så jag vet hur inskränkta många jägare är. Man skulle nästan tro att det är ett hat liknande judar mot palistinier. Jag har själv hund som jag rastar utan koppel, men inom avstånd som jag har kontroll över, bl a på grund av vargen. Jag har höns som räven tagit för att ja ginte skyddat dem tillräckligt.
    Det är aldrig djurens fel, alltid människans.Jaga med drivande hund är ingen mänsklig rättighet.
    När dessutom jakten är politiskt motiverad blir man ännu mer förbannad.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.