söndag 1 mars 2015

Vem mördade Boris Nemtsov del 2?

Yulia Tymoshenko, Petro Poroschenko och Boirs Nemtsov
När Paul Craig Roberts såg ryska nationalister som tänkbara mördare, ställde jag mig i min okunskap lite undrande. Nu är jag lite bättre påläst. Det är en sak att vara motståndare till krig, en helt annan att liera sig med fienden. Som bilden ovan visar hade Boris Nemtsov en nära relation till den politiska eliten i Ukraina.
Finns det idioter som är beredda att döda en usel provokatör som Lars Vilks, finns det säkert idioter som en beredda att döda någon de uppfattar som landsförrädare.

Den nära relation som fanns visar sig också i uttalande från Poroshenko, som naturligtvis anklagar Kreml för mordet. Nemtsov hade berättat för Poroshenko att han hade bevis för Rysslands roll i kriget och tänkte publicera dem. (länk)
I en tid när en nation upplever ett yttre hot är det naturligtvis extra känsligt om deras egna politiker hoppar över staketet till vad som uppfattas som fienden med information.
Sedan är naturligtvis frågan om informationen finns och i så fall vad den innehåller och vad som inte är känt sedan tidigare. Att Kreml stöd till rebellerna i Östra Ukraina större än man medger är uppenbart.
En annan fråga man kan ställa sig är varför kom i så fall detta utspel nu? Efter Minsk 2 finns det en strimma hopp till eldupphör. Det finns tre parter som inte verkar gilla tanken och hela tiden kommer med olika utspel för att underminera arbetet, USA, Nato och Ukraina.
Problemet är att två av EU:s ledande nationer Tyskland och Frankrike står bakom avtalet tillsammans med Ryssland. Det gör det svårt att allt för öppet motarbeta det.
Om Nemtsov verkligen var en krigsmotståndare, borde han inte då ha välkomnat Minsk 2?

Förutom sin nära relation till ledarna i Kiev, kritiseras Nemtsov också för att vara nära bundsförvant med Washington. John Kerrys uttalande efter mordet tyder på att Nemtsov var mer än en vanlig rysk politiker för Washington (länk)
Här är Nemtsov t h tillsmmans med John McCain i mitten

En man som dyker upp i alla konflikter är senator John McCain. Han fanns bland rebelledare i Libyen och Syrien och bland kuppmakarna i Ukraina. På bilden här bredvid syns han med Boris Nemtsov.
McCain skyller inte mordet "sin vän" direkt på Putin , men på den atmosfär som Putin skapat (länk)

"All of us at the American Embassy and the many American Foreign Service Officers who knew Boris Nemtsov mourn his tragic death" (länk)

Förre utrikesministern, twitterkungen Carl Bildt, påstod utan hänvisning till någon källa att mordutredarna gjort husrannsakan hos Nemtsov och bl a tagit hans hårddiskar. Bildts underton var naturligtvis att detta var ett sätt att undanröja bevis på Kremls inblandning. Nog är det väl ändå vanligt i en mordutredning att datorer och mobiltelefoner gås igenom för att se om det kan finnas spår till mördaren. Dessutom är jag helt övertygad om att Nemtsov var förberedd på att det skulle kunna bli en husrannsakan hos honom och därför inte hade känsligt vare sig hemma eller på kontoret. För inte förvarade du väl statshemligheter hemma i datorn, Carl Bildt?

Även med den nya kunskapen tror jag inte Kreml är inblandat. Nemtzov har kritiserat Putin i tio år. Om han nu ville döda honom, varför skulle man då göra det två dagar innan en protestmarsch? Och varför skulle man göra det utanför Kremls murar?
Som jag skrev i min förra blogg utgjorde inte Nemtsov något politiskt hot mot Putin. Även om en del påstår annat kan jag inte se att Putin gör något förhastat och oöverlagt, eller låter känslor styra sitt agerande. Han överväger vad han säger och hur han agerar.
Om mordet var false flag får vi se om mördarna lyckades med sitt uppsåt att skapa ett Maidan i Moskva.

Här är länk till en annan artikel som tangerar mina synpunkter:
Why The murder of Nemtsov is a false flag

2 kommentarer:

  1. Jag är nog inne på samma spår som du Wolfen :) Nätet idag flödar av propaganda, svårt att få en opolitisk tolkning i nån media. vet inte om jag frågat förr men hur går dina tankar runt 9/11 och de efterföljande dåden i London och Madrid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avstår att kommentera det eftersom jag är dåligt påläst i de frågorna, men inget förvånar längre

      Radera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.