fredag 3 april 2015

Dom kallar mig troll


Det finns ett gäng inflytelserika twittrare, bloggare, krönikörer med en svans av anhängare, som har fyra saker gemensamt:
  1. De vill ha ett starkt svenskt försvar
  2. De vill att Sverige ansluts till Nato
  3. De lider av ryssfobi
  4. De anser att alla som int delar deras uppfattning är troll, betalda av Kreml
Naturligtvis är även Gammelvargen ett troll. Om nu Kreml skulle betala mig, så vet läsare av denna blogg att jag då vid olika tillfällen varit avlönad av Gaddafi, Assange och Sture Bergwall.
Anledningen till att jag är ett troll, är att jag inte tror att Ryssland är det stora hotet mot världsfreden, utan USA/Nato. På twitter försöker jag efter bästa förmåga balansera den ensidiga ryssfobin bland ovanstående och bland MSM. Min ambition är att hålla mig välinformerad, vara kritisk och försöka skilja ren propaganda från verkligheten, vilken ska erkännas inte är lätt i dagens strida informationsflöde. Så småningom utkristalliseras vilka källor som är mer pålitliga än andra. Tyvärr ingår inte MSM bland dessa.
För att motivera ett starkt försvar behövs ett yttre hot. Detta behövs också för Nato att motivera sin existens. Behovet att Nato upphörde egentligen i samband med Sovjetunionens fall och upplösningen av Warzawapakten i början på 90-talet. Då lovade man också Gorbatjov att Nato inte skulle expandera österut. Vi vet hur det gått med det. Land efter land har införlivats, inte bara i Nato, utan också i EU. Detta har skett samtidigt som forna sovjetrepubliker plundrats av hänsynslösa oligarker och drivet dem mot svarta hål. Ett ekonomiskt svagt Ryssland kunde bara titta på när Nato flyttade fram sina bopålar.

Under 2000-talet har Rysslands ekonomi växt sig starkare. Detta har även medfört en ordentlig upprustning av försvaret för att möta det som landet uppfattar som ett direkt hot från Nato.

Ur försvarsstrategiskt perspektiv var Nato och EUs planer på att även införliva Ukraina i imperiet ett steg för mycket.
Med 200 mil gemensam gräns och flottbasen på Krim blev det en provokation man kände sig tvungna att reagera mot.
Jag ska inte lägga mer tid här på att motivera varför jag tycker rapporteringen från krisen i Ukraina är ensidig och därmed också falsk.
Ett mynt har alltid två sidor och om man nöjer sig med att bara beskriva ena sidan, ger man inte läsaren chans att själv bilda sig en uppfattning.
Det jag anger ovan är en anledning till att jag anser USA/Nato vara ett betydligt större hot mot freden än Ryssland. I varenda konflikt sedan WW2 har USA/Nato haft ett finger med i spelet. Bara under 2000-talet har cirka 2 000 000 miljoner människor dött och lika många drivits på flykt tack vare paktens aggression.
USA har 65 000 soldater utplacerade på drygt 600 baser runt om i världen. Landets olika NGO:s och NED har tillsammans med CIA ett finger inne i varenda land. NSA avlyssnar allt och alla.
När ni läser detta dör ytterligare människor direkt och indirekt av pakten och dess proxys.
Jag är inte motståndare till ett starkt försvar utanför Nato. Det finns mycket ett sådant kan göra som inte är direkt knutet till krig.
Framför allt är jag motståndare till krig och jag kan inte slita mig från att de som är extremt intresserade av miltära frågor också har ett intresse för krig, om än bakom datorn.
Däremot har jag svårt att se varför vi ska ingå i en pakt som öppet provocerar ett land som försvarar sin gräns för att motivera sin egen existens.

7 kommentarer:

  1. som vanligt klok som en gammal varg :) har du facebook? kan jag länka ut din aldelens utmärkta artikel på min sida?som motvikt mot alla Natotroll :)? förövrigt glad påsk på dig,,thesnubbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har hållit mig borta från Facebook, men tack för erbjudandet.
      Glad Påsk

      Radera
  2. Det är väl fint att de kallar dig troll. För om de inte var sura på dig, vem hade du då varit. Bara att kolla vad försvarsanställda och försvarsaktivister håller för sällskap på nätet på Fejjan och twitter. De sitter och gullar med nazister, de sitter och gör sig till redskap för främmande makt, vilket givetvis är en lång tradition hos nazister. Någon bör utmana dem och hålla koll på dessa nazistkollaboratörer och quislingar inom och omkring försvarsmakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara ett redskap för Nato räknas inte som främmande makt i dessa kretsar

      Radera
    2. Landsförrädaren framhåller alltid sin patriotism högst och ljudligast. De kallar sig patrioter så högt och ofta att de tror på det själv. Quisling själv trodde han var patriot fram till sitt dödsögonblick. Det är genom såna som honom du kan förstå patrioterna som lånar sig till redskap för främmande makt. Det är dessa man skall hålla ögonen på och noga dokumentera.

      Radera
    3. Hehe. Jag har ju påtalat att försvarsanställda och försvarsaktivister suttit och gullat med kända nazister en längre tid på fejjan och twitter. Jag har uppmanat antifascistiska krafter att notera dessa personer och deras samröre. Syftet är att hålla koll på femtekollonnen inom försvaret. Men också att signalera att jag håller koll på dem och att de inte skall tro att de kommer undan med vad de håller på med, umgås med nazister är en sån där sak som man kommer behöva stå till svars för hela livet och det är inte troligt nazisterna kommer ha vind i seglet hur länge som helst. Men bäst vore om du upphörde med verksamheten. Uppmaningarna har gett resultat, nu går försvarsmakten ut och ber försvarsaktivisterna hålla käften.

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21103603.ab

      Jag är väl "främmande makt" så tillvida att jag inte är anställd av försvaret. Men positivt att försvaret ber sina troll hålla käften.

      Radera
  3. Hej Gamle Varg! Kan du visa oss den väg som vi ska gå? (c) Efter att ha läst en viss artikel i DN googlade man efter "ryska troll" och hittat hit.
    Måste erkänna att jag finner det ganska roligt att från tid till tid driva med dem "inflytelserika twittrare, bloggare, krönikörer", ellere vad jag heter dem, "fientligt indoktrinerade" (агрессивно упёртые). Själv blev flera gånger kallad troll, tom putins betelt troll, ingen fara!

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.