måndag 24 oktober 2016

Omöjligt bestämma ålder enbart på utseendet


I helgen blev det twitterstorm i vissa kretsar. Anledningen var en bild från ett program i TV4 där några elever fick tillfälle att ställa frågor till utbildningsminister Gustaf Fridolin. Anledningen var ett en av elever såg betydligt äldre ut än övriga.
"Yes, vi har hittat ett nytt skäggbarn!" Det var inte att ta fel på det triumfatoriska tonfallet. SD-topparna Kent Ekroth och Jörgen Fogelklou hakade på drevet. Man hade hittat ett nytt ensamkommande flyktingbarn som ljugit om sin ålder. Man kunde ana en nästan sexuell upphetsning.

Hade man sett programmet eller bemödat sig att ta reda på fakta, hade kanske inte upphetsningen blivit så stor. Eleverna som frågade ut Fridolin går i 7 till 9 klass. Fahed Sameer som killen heter är 15 år och två år äldre än de andra pojkarna i programmet. Han är dessutom inte "ensamkommande", utan kom till Sverige med sina föräldrar som 6-åring.(Expressen)
Nu hjälpte väl detta än föga på vissa som "vet" att han är äldre än 15 år. Någon twittrade t o m att han vägde 20 kilo när han föddes och att hans mamma varit gravid i 4 år.
Jag fick frågan om jag vet om han var 6 eller 8 år när han kom till Sverige. Naturligtvis har varken jag eller frågeställaren en aning. Man kan dock undra över varför föräldrarna skulle ljuga om barnets ålder?
Av de artiklar jag läst har ingen tidigare ifrågasatt hans ålder. Om han fått fel ålder är det dessutom i så fall hans föräldrars fel. Uthängningen är ett lågvattenmärke.
Gianluigi Donnadrumma

Det är i det närmaste omöjligt ett bestämma någons ålder enbart på utseendet. Ett bra exempel är AC Milans förstemålvakt Gianluigi Donnadrumma. På bilden bredvid är han 16 år. Nu är han 17.
Människor i denna åldern mognar inte samtidigt. Det räcker att titta i en vanlig svensk skolklass för att konstatera detta. I vissa folk får killarna skäggväxt tidigt, i andra nästan aldrig.

Jag tycker det är viktigt att åldersbestämma de som kommer hit. Vuxna ska behandlas som vuxna och barn som barn. Jag vet också att det finns en hel del fall där man försökt att skaffa sig fördelar genom att utge sig för att vara yngre än man är. Vi har t ex en del aktuella brottsfall där detta förekommit.
Tyvärr finns idag ingen säker metod att fastställa åldern. Alla har en felmarginal och experterna är oeniga om tillförlitlighet. Utger man sig för att vara 17 år och i verkligheten är 25, så faller man nog igenom på de flesta tester, men ju närmare den i flera fall kritiska 18-årsgränsen, desto vanskligare blir det.
Det bästa är ju om man kan kombinera flera olika metoder, både medicinska  och psykosociala för att minska felmarginalen. Detta är naturligtvis omöjligt om man ska göra det i stor skala på alla nyanlända.
Jag har en känsla av att forskningen ligger efter på det här området därför att frågan har inte varit aktuell tidigare i någon större omfattning.

Slutligen det ansvar som ligger på varje användare av sociala medier och sträva efter att hålla sig till sanningen. Det är alltid den som för informationen vidare som är ansvarig. Ju fler följare eller "gillare" man har desto större blir ansvaret. Expressens Niklas Svensson med över 30 000 följare gör avsevärt större skada med en felaktig tweet eller retweet än Gammelvargen med drygt 300.
Jag strävar efter att det jag tweetar eller retweetat är kontrollerat så långt det går. Undviker att föra information från källor jag inte känner till, även om det är frestande ibland. Det finns gott om trollkonton, som frestar oss. Med det sagt så har jag gått på några minor och kan säkert göra det igen. Ju längre man håller på desto mer lär man sig om vilka agendor som finns.

tisdag 4 oktober 2016

Alla är grenar på samma träd

"Ur PR-kampanjen Aleppo burning"

White Helmets, Syria Campaign, Avaaz, Purpose, Syrian American Medical Society är alla grenar på samma träd. Sammanlänkade på olika sätt, har de också en gemensam nämnare; regimbyte i Syrien. I dagens mediabrus finns det många olika kanaler att nå ut med sitt budskap och vinna opinionen på sina sida. Här kan man verkligen tala om "ändamålet helgar medlen". Är det så här MSM får sina reportage, hittar folk att prata med per telefon inifrån Aleppo, eftersom man själva inte är på plats?

Jag skrev nyligen om White Helmets i samband med att de fått Right Livelhood Award (alternativa nobelpriset) och hävdade att organisationen egentligen var en PR-grupp som arbetade nära terroristerna i kriget i Syrien. Samtidigt noterade jag att man var associerade med Syria Campaign.
Igår kom nyheten att CIA betalt en PR-byrå $500 miljoner för att producera fejkade videor om Al Qaeda i Irak. Att Al Qaeda fanns i Irak var ju en del av kampanjen för att anfall Saddam Hussein och Irak vid sidan om lögnen om massförstörelsevapen. Eftersom detta också var en lögn, måste bevis produceras för att lyra beslutsfattare och allmänhet.
Jag gjorde då kopplingen till att White Helmets haft hjälp av reklambyråer för att producera sina videor från Syrien.
En snabb sökningen visade att en PR-firma vid namn Purpose var ansvarig för både White Helmets och Syria Campaigns webbsidor. Det ena gav sedan det andra.

Syria Campaign
En del kanske uppmärksammade att det var en kampanj med demonstrationer i en del städer i Nordamerika och Europa med parollen att stoppa ryska och syriska bombanfall mot rebellkontrollerade östra Aleppo och få bort Assad från makten, som hölls 30 september?
 Man viftade med oppositionens flaggor och på vissa platser visades scener upp som skulle föreställa Aleppo med sminkade skådespelare, Detta visade för övrigt hur lätt det är att få fram krigsoffer var som helst när som helst. Inte helt olika Omar, pojken i ambulansen.
Vad få deltagare förmodligen visste var att kampanjen var organiserad av Syria Campaign.
Man kan säga att Syria Campaign som med sina kontakter inom media och tillträde till maktens korridorer ser till att bilder, reportage och videor från Syrien och White Helmets når rätt publik i väst och att det är rätt budskap.
Syria Campaign utmålar sig själva som en oberoende, opolitisk grupp, som ska vara en röst för vanliga syrianer.Man säger sig inte ta emot bidrag från någon för att driva en speciell linje, utan vill förmedla budskap från aktivister, läkare och biståndsarbetare, som finns på fältet i Syrien.
Önskan att störta Assad lyser dock igenom budskapet. Organisationen bedriver aktivt lobbyarbete för att inrätta en flygfri zon i Syrien. Just en lösning som var den bidragande orsaken till katastrofen i Libyen. Den gången fanns det ett FN-mandat (som man struntade i). Nu är ett FN-mandat en utopi, efter som både Ryssland och Kina kommer att lägga sitt veto.
Att försöka upprätta en zon mot Ryssland och Syriens vilja, skulle förmodligen innebära krig på allvar.
Syrian Campaign lindar naturligtvis in sin budskap genom att man vill skapa bombfria zoner till skydd för civilbefolkningen. Detta blir naturligtvis också bombfria zoner för rebellerna. Med tanke på målsättningen att störta presidenten är detta naturligtvis inget fredsinitiativ.
Det är inte någon vågad gissning att Syria Campaign aktiv bidragit till att White Helmets nominerats till Nobels fredspris och fått Right Livelhood Award.
White Helmets figurerar också i Syria Campaign ansträngningar att sabotera FN:s anstängningar att få ut humanitär hjälp till olika delar av det krigsdrabbade landet. Man har anklagat FN för att vara en medlöpare till Assad, eftersom man samordnar hjälpsändningarna med regeringen i Damaskus. En 50-sidig rapport har producerats, som finns på en speciell webbsida producerad av Syria Campaign. Jag har inte läst rapporten och kan därför inte bedöma den. Till det kommer att jag inte har tillräcklig kunskap om förhållandena på marken. Det kan väl tilläggas att det är det vanlig att FN koordinerar med regeringar i de fall det är möjligt i olika konfliktområden i världen.
I september inspirerade Syria Campaign hjälporganisationer som arbetar exklusivt inom rebellkontrollerat område att avbryta samarbetet med FN. I vilken mån detta har ett samband med attacken på FN och Röda halvmånens hjälpsändning i Aleppo låter jag vara osagt.
En följd av beslutet är att FN förlorat möjligheterna att se vad som händer inom rebellkontrollerat område. Dessutom har motsättningar skapats med hjälporganisationer som vill arbeta i hela landet.
Vid senaste presidentvalet pressade Syrian Campaign Facebook att ta bort möjligheterna för Assad att använda FB.
Syria Campaigns kampanj för att matbombo

En av de mest frikostiga finansiärerna är oljemogulen, miljardären Ayman Asfari. Han är också en av de mest inflytelserika ibland exilsyrierna och en viktig förbindelselänk till den syriska oppositionen som vill störta Assad. Han har genom sin stiftelse, Asfari Foundation, bidragit med stora summor pengar, förutom att också placerat sin hustru  i Syria Campaigns styrelse.
Syria Campaign är registrerat i London, som ett privat bolag på en adress med 91 andra bolag, under namnet Voice Project.

Purpose
Besöker man Syria Campaigns webbsida får man intrycket av att detta är en gräsrotsorganisation. Journalisten Max Blumenthal har grävt lite närmare i hur det verkligen förhåller sig. Han visar att sambanden mellan Syria Campaign och PR firman Purpose är mycket tightare än att man bara producerar deras olika webbplatser.
Purpose grundare heter Jeremy Heiman. I juni 2014 registrerade han Voice Projekt. Redan innan dess hade Purpose annonserat efter folk som skulle jobba med frågor rörande Syrien. I styrelsen finns förutom Heiman också Purpose Europa direktör Tim Dixon, dess strateg John Jackson. Anna Nolan blev strategisk direktör för Syria Campaign, samtidigt som hon arbetar för Purpose.

Avaaz
Purpose växte fram ur nätverket Avaaz, som säger sig ha 30 miljoner medlemmar. Sanningen är att du blir medlem och får deras utskick så snart du kryssat i någon av deras petitioner. Och du är det tills du aktivt avregistrerat dig. En av grundarna till Avaaz var Jeremy Heiman.
2011 genomförde Avaaz en kampanj för en flygfri zon i Libyen och lämnade en lista med över 1 miljon namn till FN. Den katastrof flygförbudetszonen skapade i Libyen, hindrade inte Avaaz för att sätta igång en ny kampanj, denne gång för flygfri zon i Syrien. Detta går hand i hand med Syria Campaign.
Jag stötte på Avaaz för första gången nyligen när jag via en tweet uppmanades stödja ett upprop för just en flygfri zon i Syrien. Detta gjorde mig nyfiken.
Enligt deras webbsida är budskapet följande:
"Avaaz—meaning "voice" in several European, Middle Eastern and Asian languages—launched in 2007 with a simple democratic mission: organize citizens of all nations to close the gap between the world we have and the world most people everywhere want".
Vackra ord, som är svåra att säga emot. Men man går ytterligare ett steg:
"Avaaz empowers millions of people from all walks of life to take action on pressing global, regional and national issues, from corruption and poverty to conflict and climate change. Our model of internet organising allows thousands of individual efforts, however small, to be rapidly combined into a powerful collective force"
Man vill alltså vara en maktfaktor, något för regeringar världen över att räkna med.
"We take action -- signing petitions, funding media campaigns and direct actions, emailing, calling and lobbying governments, and organizing "offline" protests and events" 
Avaaz är skickliga. Man har upprop om nästan allting. Och det är detta som är lurigt, eftersom det gör deltagarna/medlemmarna mindre vaksamma för vad de stödjer.
Man säger sig inte ta emot stöd från stiftelser och bolag. Ingen donation får vara större än $5000, men pengarna strömmar in. 2012 och 2013 fick man ihop $11 miljoner respektive $15 miljoner.
Off-Guardian har en längre artikel om Avaaz, som är värd att läsa

Syrian American Medical Society
Det var Syrian American Medical Society som skickade bilden på pojken i ambulansen, lille Omar till ABC, som sedan hamnade på varenda första sida i västerländsk press. Vilken roll Syria Campagin hade i detta är oklart. Vederlagt är dock att det var organisationen som försåg medierna med citat från fotografen Mahmoud Raslan, som tog bilden och arbetar för Aleppo Media Center. Något man säkert ångrade när bilder på Raslan och halshuggande terrorister dök upp på sociala medier.
Händelsen med Omar fick James Sadri, direktör för Syria Campaign och  Zaher Sahlou, direktör för Syrian American Medical Society att gemensamt kräva en flygfri zon.

Syrian American Medical Sosciety är liksom White Helmets partner till Syria Campaign och marknadsförs på deras webbplats. Det verkar som åtminstone en del av dem inte bara kan operera människor, utan också manpads. Likheten med White Helmets blir därmed ganska slående.

Förhoppningsvis gör dom också en del nytta, om dom inte enbart är en PR-stunt i världens mest sjukhustäta stad, östra Aleppo. Där har ett sjukhus bombats i stort sett varje dag och varje gång har det varit det "sista" sjukhuset.

Aleppo Media Center
Detta kan också beskrivas som ytterligare en gren på samma träd. Deras uppgifter är att förse media med bilder. Dessa visar ensidigt på hemskheter som regimen och Ryssland står för. Man finansieras av Syrian Expatrietes med säte i New York och som är bildad av syrier  i utlandet. Den startade samtidigt som inbördeskriget drog i gång i Syrien 2011. Organisationen är listad som en NGO i USA. Man är främst inriktade på att stödja aktivister (rebeller) inne i Syrien. Man bidrar också med pengar till sjukvårdspersonal som arbetar inom ockuperade områden, liksom humanitär hjälp. Det framgår inte hur verksamheten finansieras, annat än genom donationer
Ytterligare en gren kan läggas till listan och det är Syrian Observatory for Human Rights, som flitigt citeras i MSM. Det är en exil syrier, som sitter i en tvårummare i Coventry, England och lämnar rapporter från kriget. Det finns kanske anledning att återkomma till honom senare. Och det finns fler organisationer som sprider anti-assad propaganda i väst, men nånstans måste jag sätta gränsen.