lördag 12 november 2016

Skiten träffar till slut fläkten


Nordiska Motståndsrörelsen är en ganska marginell företeelse längst ut på högerkanten. De syns ibland dela ut flygblad eller sätta upp klistermärken. Man använder sig naturligtvis också av sociala medier, men normalt sett har de svårt att nå ut med sitt budskap och att man överhuvud taget finns. Bästa sättet att råda bot på detta och få rubriker i svensk och internationell press är att ordna en demonstration i centrala Stockholm, precis som man gjort idag.
Vetskapen om att detta inbegriper en omfattande polisbevakning genom att rödskjortorna dras dit lika säkert som flugor till en hästskit, gör detta till ett underbart pr-tillfälle. Man vet på förhand att det blir bråk och att media kommer att nappa.
Naturligtvis gick @kampaSTHLM på knepet och gjorde precis det demonstranterna ville. Man kunde inte hålla sig därifrån och inte låta bli att provocera.
Jag tror att det inte berör de som gick en demonstrationen ett dugg om folk skriker "nassesvin" eller andra tillmälen. Eftersom demonstrationen är laglig har man ordningsmakten på sin sida.
Om inte rödskjortorna gått i fällan hade demonstrationen nått några lördagsshoppare och polisen som bevakade. Att tro att Nordiska Motståndsrörelsen får färre anhängare av uppmärksamheten är naivt
Om detta är en rörelse man inte vill ska växa hade det varit en bättre idé att låta dom promenera ensamma. Då hade man inte tyckt det var lika upphetsande.
Vi har en långt gående rätt i Sverige att få demonstrera. Vi har också en långt gående rätt att organisera oss och ha åsikter, även åsikter som många har svårt att acceptera och förstå. För mig är det självklart.
Börjar vi förbjuda åsikter kan vi innan vi vet ordet av det hamnat i ett Turkiet eller Ukraina, där bara "rätt" åsikter är tillåtna.
Radikala åsikter längst ute på ytterkanterna både till höger och vänster bekämpas bäst genom en politik hos övriga, som är lyhörd för folket behov, oro och välmående. Inte genom att störa möten, kräva bojkotter eller kasta skit i tid och otid. Skiten träffar till slut fläkten och då vet vi vad som händer. Titta på valet i USA, titta på Brexit. Skiten träffade fläkten.

måndag 24 oktober 2016

Omöjligt bestämma ålder enbart på utseendet


I helgen blev det twitterstorm i vissa kretsar. Anledningen var en bild från ett program i TV4 där några elever fick tillfälle att ställa frågor till utbildningsminister Gustaf Fridolin. Anledningen var ett en av elever såg betydligt äldre ut än övriga.
"Yes, vi har hittat ett nytt skäggbarn!" Det var inte att ta fel på det triumfatoriska tonfallet. SD-topparna Kent Ekroth och Jörgen Fogelklou hakade på drevet. Man hade hittat ett nytt ensamkommande flyktingbarn som ljugit om sin ålder. Man kunde ana en nästan sexuell upphetsning.

Hade man sett programmet eller bemödat sig att ta reda på fakta, hade kanske inte upphetsningen blivit så stor. Eleverna som frågade ut Fridolin går i 7 till 9 klass. Fahed Sameer som killen heter är 15 år och två år äldre än de andra pojkarna i programmet. Han är dessutom inte "ensamkommande", utan kom till Sverige med sina föräldrar som 6-åring.(Expressen)
Nu hjälpte väl detta än föga på vissa som "vet" att han är äldre än 15 år. Någon twittrade t o m att han vägde 20 kilo när han föddes och att hans mamma varit gravid i 4 år.
Jag fick frågan om jag vet om han var 6 eller 8 år när han kom till Sverige. Naturligtvis har varken jag eller frågeställaren en aning. Man kan dock undra över varför föräldrarna skulle ljuga om barnets ålder?
Av de artiklar jag läst har ingen tidigare ifrågasatt hans ålder. Om han fått fel ålder är det dessutom i så fall hans föräldrars fel. Uthängningen är ett lågvattenmärke.
Gianluigi Donnadrumma

Det är i det närmaste omöjligt ett bestämma någons ålder enbart på utseendet. Ett bra exempel är AC Milans förstemålvakt Gianluigi Donnadrumma. På bilden bredvid är han 16 år. Nu är han 17.
Människor i denna åldern mognar inte samtidigt. Det räcker att titta i en vanlig svensk skolklass för att konstatera detta. I vissa folk får killarna skäggväxt tidigt, i andra nästan aldrig.

Jag tycker det är viktigt att åldersbestämma de som kommer hit. Vuxna ska behandlas som vuxna och barn som barn. Jag vet också att det finns en hel del fall där man försökt att skaffa sig fördelar genom att utge sig för att vara yngre än man är. Vi har t ex en del aktuella brottsfall där detta förekommit.
Tyvärr finns idag ingen säker metod att fastställa åldern. Alla har en felmarginal och experterna är oeniga om tillförlitlighet. Utger man sig för att vara 17 år och i verkligheten är 25, så faller man nog igenom på de flesta tester, men ju närmare den i flera fall kritiska 18-årsgränsen, desto vanskligare blir det.
Det bästa är ju om man kan kombinera flera olika metoder, både medicinska  och psykosociala för att minska felmarginalen. Detta är naturligtvis omöjligt om man ska göra det i stor skala på alla nyanlända.
Jag har en känsla av att forskningen ligger efter på det här området därför att frågan har inte varit aktuell tidigare i någon större omfattning.

Slutligen det ansvar som ligger på varje användare av sociala medier och sträva efter att hålla sig till sanningen. Det är alltid den som för informationen vidare som är ansvarig. Ju fler följare eller "gillare" man har desto större blir ansvaret. Expressens Niklas Svensson med över 30 000 följare gör avsevärt större skada med en felaktig tweet eller retweet än Gammelvargen med drygt 300.
Jag strävar efter att det jag tweetar eller retweetat är kontrollerat så långt det går. Undviker att föra information från källor jag inte känner till, även om det är frestande ibland. Det finns gott om trollkonton, som frestar oss. Med det sagt så har jag gått på några minor och kan säkert göra det igen. Ju längre man håller på desto mer lär man sig om vilka agendor som finns.

tisdag 4 oktober 2016

Alla är grenar på samma träd

"Ur PR-kampanjen Aleppo burning"

White Helmets, Syria Campaign, Avaaz, Purpose, Syrian American Medical Society är alla grenar på samma träd. Sammanlänkade på olika sätt, har de också en gemensam nämnare; regimbyte i Syrien. I dagens mediabrus finns det många olika kanaler att nå ut med sitt budskap och vinna opinionen på sina sida. Här kan man verkligen tala om "ändamålet helgar medlen". Är det så här MSM får sina reportage, hittar folk att prata med per telefon inifrån Aleppo, eftersom man själva inte är på plats?

Jag skrev nyligen om White Helmets i samband med att de fått Right Livelhood Award (alternativa nobelpriset) och hävdade att organisationen egentligen var en PR-grupp som arbetade nära terroristerna i kriget i Syrien. Samtidigt noterade jag att man var associerade med Syria Campaign.
Igår kom nyheten att CIA betalt en PR-byrå $500 miljoner för att producera fejkade videor om Al Qaeda i Irak. Att Al Qaeda fanns i Irak var ju en del av kampanjen för att anfall Saddam Hussein och Irak vid sidan om lögnen om massförstörelsevapen. Eftersom detta också var en lögn, måste bevis produceras för att lyra beslutsfattare och allmänhet.
Jag gjorde då kopplingen till att White Helmets haft hjälp av reklambyråer för att producera sina videor från Syrien.
En snabb sökningen visade att en PR-firma vid namn Purpose var ansvarig för både White Helmets och Syria Campaigns webbsidor. Det ena gav sedan det andra.

Syria Campaign
En del kanske uppmärksammade att det var en kampanj med demonstrationer i en del städer i Nordamerika och Europa med parollen att stoppa ryska och syriska bombanfall mot rebellkontrollerade östra Aleppo och få bort Assad från makten, som hölls 30 september?
 Man viftade med oppositionens flaggor och på vissa platser visades scener upp som skulle föreställa Aleppo med sminkade skådespelare, Detta visade för övrigt hur lätt det är att få fram krigsoffer var som helst när som helst. Inte helt olika Omar, pojken i ambulansen.
Vad få deltagare förmodligen visste var att kampanjen var organiserad av Syria Campaign.
Man kan säga att Syria Campaign som med sina kontakter inom media och tillträde till maktens korridorer ser till att bilder, reportage och videor från Syrien och White Helmets når rätt publik i väst och att det är rätt budskap.
Syria Campaign utmålar sig själva som en oberoende, opolitisk grupp, som ska vara en röst för vanliga syrianer.Man säger sig inte ta emot bidrag från någon för att driva en speciell linje, utan vill förmedla budskap från aktivister, läkare och biståndsarbetare, som finns på fältet i Syrien.
Önskan att störta Assad lyser dock igenom budskapet. Organisationen bedriver aktivt lobbyarbete för att inrätta en flygfri zon i Syrien. Just en lösning som var den bidragande orsaken till katastrofen i Libyen. Den gången fanns det ett FN-mandat (som man struntade i). Nu är ett FN-mandat en utopi, efter som både Ryssland och Kina kommer att lägga sitt veto.
Att försöka upprätta en zon mot Ryssland och Syriens vilja, skulle förmodligen innebära krig på allvar.
Syrian Campaign lindar naturligtvis in sin budskap genom att man vill skapa bombfria zoner till skydd för civilbefolkningen. Detta blir naturligtvis också bombfria zoner för rebellerna. Med tanke på målsättningen att störta presidenten är detta naturligtvis inget fredsinitiativ.
Det är inte någon vågad gissning att Syria Campaign aktiv bidragit till att White Helmets nominerats till Nobels fredspris och fått Right Livelhood Award.
White Helmets figurerar också i Syria Campaign ansträngningar att sabotera FN:s anstängningar att få ut humanitär hjälp till olika delar av det krigsdrabbade landet. Man har anklagat FN för att vara en medlöpare till Assad, eftersom man samordnar hjälpsändningarna med regeringen i Damaskus. En 50-sidig rapport har producerats, som finns på en speciell webbsida producerad av Syria Campaign. Jag har inte läst rapporten och kan därför inte bedöma den. Till det kommer att jag inte har tillräcklig kunskap om förhållandena på marken. Det kan väl tilläggas att det är det vanlig att FN koordinerar med regeringar i de fall det är möjligt i olika konfliktområden i världen.
I september inspirerade Syria Campaign hjälporganisationer som arbetar exklusivt inom rebellkontrollerat område att avbryta samarbetet med FN. I vilken mån detta har ett samband med attacken på FN och Röda halvmånens hjälpsändning i Aleppo låter jag vara osagt.
En följd av beslutet är att FN förlorat möjligheterna att se vad som händer inom rebellkontrollerat område. Dessutom har motsättningar skapats med hjälporganisationer som vill arbeta i hela landet.
Vid senaste presidentvalet pressade Syrian Campaign Facebook att ta bort möjligheterna för Assad att använda FB.
Syria Campaigns kampanj för att matbombo

En av de mest frikostiga finansiärerna är oljemogulen, miljardären Ayman Asfari. Han är också en av de mest inflytelserika ibland exilsyrierna och en viktig förbindelselänk till den syriska oppositionen som vill störta Assad. Han har genom sin stiftelse, Asfari Foundation, bidragit med stora summor pengar, förutom att också placerat sin hustru  i Syria Campaigns styrelse.
Syria Campaign är registrerat i London, som ett privat bolag på en adress med 91 andra bolag, under namnet Voice Project.

Purpose
Besöker man Syria Campaigns webbsida får man intrycket av att detta är en gräsrotsorganisation. Journalisten Max Blumenthal har grävt lite närmare i hur det verkligen förhåller sig. Han visar att sambanden mellan Syria Campaign och PR firman Purpose är mycket tightare än att man bara producerar deras olika webbplatser.
Purpose grundare heter Jeremy Heiman. I juni 2014 registrerade han Voice Projekt. Redan innan dess hade Purpose annonserat efter folk som skulle jobba med frågor rörande Syrien. I styrelsen finns förutom Heiman också Purpose Europa direktör Tim Dixon, dess strateg John Jackson. Anna Nolan blev strategisk direktör för Syria Campaign, samtidigt som hon arbetar för Purpose.

Avaaz
Purpose växte fram ur nätverket Avaaz, som säger sig ha 30 miljoner medlemmar. Sanningen är att du blir medlem och får deras utskick så snart du kryssat i någon av deras petitioner. Och du är det tills du aktivt avregistrerat dig. En av grundarna till Avaaz var Jeremy Heiman.
2011 genomförde Avaaz en kampanj för en flygfri zon i Libyen och lämnade en lista med över 1 miljon namn till FN. Den katastrof flygförbudetszonen skapade i Libyen, hindrade inte Avaaz för att sätta igång en ny kampanj, denne gång för flygfri zon i Syrien. Detta går hand i hand med Syria Campaign.
Jag stötte på Avaaz för första gången nyligen när jag via en tweet uppmanades stödja ett upprop för just en flygfri zon i Syrien. Detta gjorde mig nyfiken.
Enligt deras webbsida är budskapet följande:
"Avaaz—meaning "voice" in several European, Middle Eastern and Asian languages—launched in 2007 with a simple democratic mission: organize citizens of all nations to close the gap between the world we have and the world most people everywhere want".
Vackra ord, som är svåra att säga emot. Men man går ytterligare ett steg:
"Avaaz empowers millions of people from all walks of life to take action on pressing global, regional and national issues, from corruption and poverty to conflict and climate change. Our model of internet organising allows thousands of individual efforts, however small, to be rapidly combined into a powerful collective force"
Man vill alltså vara en maktfaktor, något för regeringar världen över att räkna med.
"We take action -- signing petitions, funding media campaigns and direct actions, emailing, calling and lobbying governments, and organizing "offline" protests and events" 
Avaaz är skickliga. Man har upprop om nästan allting. Och det är detta som är lurigt, eftersom det gör deltagarna/medlemmarna mindre vaksamma för vad de stödjer.
Man säger sig inte ta emot stöd från stiftelser och bolag. Ingen donation får vara större än $5000, men pengarna strömmar in. 2012 och 2013 fick man ihop $11 miljoner respektive $15 miljoner.
Off-Guardian har en längre artikel om Avaaz, som är värd att läsa

Syrian American Medical Society
Det var Syrian American Medical Society som skickade bilden på pojken i ambulansen, lille Omar till ABC, som sedan hamnade på varenda första sida i västerländsk press. Vilken roll Syria Campagin hade i detta är oklart. Vederlagt är dock att det var organisationen som försåg medierna med citat från fotografen Mahmoud Raslan, som tog bilden och arbetar för Aleppo Media Center. Något man säkert ångrade när bilder på Raslan och halshuggande terrorister dök upp på sociala medier.
Händelsen med Omar fick James Sadri, direktör för Syria Campaign och  Zaher Sahlou, direktör för Syrian American Medical Society att gemensamt kräva en flygfri zon.

Syrian American Medical Sosciety är liksom White Helmets partner till Syria Campaign och marknadsförs på deras webbplats. Det verkar som åtminstone en del av dem inte bara kan operera människor, utan också manpads. Likheten med White Helmets blir därmed ganska slående.

Förhoppningsvis gör dom också en del nytta, om dom inte enbart är en PR-stunt i världens mest sjukhustäta stad, östra Aleppo. Där har ett sjukhus bombats i stort sett varje dag och varje gång har det varit det "sista" sjukhuset.

Aleppo Media Center
Detta kan också beskrivas som ytterligare en gren på samma träd. Deras uppgifter är att förse media med bilder. Dessa visar ensidigt på hemskheter som regimen och Ryssland står för. Man finansieras av Syrian Expatrietes med säte i New York och som är bildad av syrier  i utlandet. Den startade samtidigt som inbördeskriget drog i gång i Syrien 2011. Organisationen är listad som en NGO i USA. Man är främst inriktade på att stödja aktivister (rebeller) inne i Syrien. Man bidrar också med pengar till sjukvårdspersonal som arbetar inom ockuperade områden, liksom humanitär hjälp. Det framgår inte hur verksamheten finansieras, annat än genom donationer
Ytterligare en gren kan läggas till listan och det är Syrian Observatory for Human Rights, som flitigt citeras i MSM. Det är en exil syrier, som sitter i en tvårummare i Coventry, England och lämnar rapporter från kriget. Det finns kanske anledning att återkomma till honom senare. Och det finns fler organisationer som sprider anti-assad propaganda i väst, men nånstans måste jag sätta gränsen.

lördag 24 september 2016

Hur tänkte Right Livelhood Award när det gav pris till White Helmets?


En av fyra mottagare av Right Livelhood Awards (RLA) "Alternativa nobelpris" är den syriska organisationen White Helmets (WH) (Syrian Civil Defense). Detta är verkligen en katt bland hermelinerna när man ser till vilka  RLA annars utser till sina pristagare. Det brukar vara enskilda och organisationer som jobbar utan stöd och hjälp från olika myndigheter. Oftast under knappa ekonomiska omständigheter. WH har fått minst USD 60 miljoner av regeringar och organisationer. 750000 SEK är inte ens en piss i Östersjön, ur ekonomisk synvinkel, men värt oerhört mycket mer ur PR synpunkt.

White Helmets är en så kallad NGO (Non Government Organisation). Man finansieras bl a genom bidrag från regeringarna i USA, USD 23 miljoner, UK, £19 miljoner. Holland har bidragit med Euro 4 miljoner. Bland andra finansiärer finns Georg Soros. EU och andra medlemsländer finns också med på ett hörn. Både USA och UK arbetar aktivt militärt och opinionsmässigt för regimskifte i Syrien. WH ingår som en del av Syrian Campaign, som säger sig vara en neutral organisation, men det framgår klart på deras hemsida var de står i konflikten.

White Helmets påstår också att man är neutrala och obeväpnade. Sanningen är att man enbart är verksamma på rebellsidan, vilken man nu inte lägre förnekar. Att man är obeväpnade stämmer inte. Det finns bilder på White Helmets med vapen.
Det finns otaliga bevis på att man jobbar inbäddade med terrorgrupper som Al Nustra (Al Qeada) och även ISIS och att man egentligen är en del av terrorgrupperna. Ett bevis är t ex när en representant för pristagarna viftar med AlQeada flagga.

I sin marknadsföring säger WH att man organisationen bildades av vanliga syrier, "bagare, frisörer, studenter och elektriker som ett svar på Assads brutala attacker på civilbefolkningen. Sanningen är en annan.
White Helmets bildades av en engelsman med stöd av den brittiska regeringen och den syrianska opposition utomlands. Det skedde i Istanbul i mars 2013. Hans namn är James Le Mesurier och har tidigare arbetet inom det brittiska underrättelseväsendet. Han har varit med och startat liknande rörelser i andra områden där USA/UK/Nato varit aktiva, som Bosnien, Kosovo och Irak. WH startades genom att man utbildade civila syrier i Turkiet.

Enligt hemsidan verkar det inte som om WH ger någon sjukvård till skadade regeringssoldater, men däremot ser till att de får en värdig begravning. Om man kan kalla det som syns på vidstående bild för värdigt? WH gör segertecken över döda (avrättade?) regeringsanhängare.

Än mer skrämmande är när man finner bevis på WH själva torterar och avrättar regeringssoldater. Här nedan finns en "selfie" tagen av en WH med krigsfångar med dödsångest i blicken. Dessa kommer sedan att utsättas för tortyr och avrättas

Allt finns inspelat på en video som lags ut av anhängare till WH.

Hur nära WH befinner sig Jihadisterna visas av en annan video, där en regeringsanhängare avrättas. WH finns på sekunden på plats för att ta hand om liket.

Här finns en länk till videon

Jag påstår inte att WH inte räddar liv och säkert gör värdefulla insatser bland befolkningen i av rebeller ockuperade områden, dit inte Syriens nationella civilförsvar har tillträde. Man påstår att man hittills räddat 50 000 liv, utan att på något sätt verifiera påståendet, vilket naturligtvis är omöjligt att göra. Det är riskfyllt att arbete nära rebellerna i ett krigsområde. Enligt egna uppgifter har hittills 141 medarbetare dött
Vad man är duktiga på är PR och att skapa dramaturgi kring bilder och filmer man förser media i väst med och lägger ut på nätet, men så har man också hjälp av professionella reklambyråer. Favoritmotivet är räddningsarbetare komma springande med barn i famnen med rykande ruiner i bakgrunden. En del bilder återanvänds när man inte hunnit ta nya.

På den här sidan finns ett antal WH bilder samlade som syn för sägen. Hur många är arrangerade? (MoA)

Att finnas på samma sida som radikala islamister oavsett om dessa har samma sponsorer, liksom att arrangera bilder och använda bilder i andra sammanhang undergräver naturligtvis förtroendet för organisationen när man väl har upptäckt detta.
Jag förutsätter att RLA har fallit för den bild WH  målat upp av sig själv med stöd av media i väst.

Den som ljugit en gång är säkert i stånd att ljuga flera gånger.

Ledare för WH är Raed Saleh. Trots att USA är en av huvudsponsorerna nekades han inresa i landet för att ta emot ett pris. Enda förklaringen är att han finns på en lista över terrormisstänkte. Det ska bli spännande att se hur svenska myndigheter hanterar en ansökan för att hämta pris i Sverige?

Nu borde det inte vara Gammelvargen som skulle gräva i detta, utan Expressen, Aftonbladet, DN eller Sveriges Radio, men att kritisera en organisation som jobbar för USA/Nato är inte med på agendan.
Avslutar med ytterligare ett återbruk från White Helmets:

Det är svårt att se på den här storleken av bild (nästa storlek får inte plats på sidan), men originalet som finns till vänster taget av Aleppo Media Center, som samarbetar med WH och är rebellernas "nyhetsbyrå". Den är tagen 14 april 2013, men har återanvänts av WH 30 augusti 2016, där man ger intryck av att ha kommit till platsen och tagit bilden.

Förhoppningsvis får RLA många påpekanden om vilket misstag man gjort och är mer noggranna nästa gång.

Källor:







fredag 19 augusti 2016

Expressen del av en PR-kupp i Aleppo?


Expressen har idag en artikel om den skadade pojken i Aleppo, Omran 3,5 år. Deras journalist Kassem Hamade har intervjuat Omrans pappa per telefon från Beirut. Min första reflektion är hur Hamade vet att det verkligen är Omrans pappa han pratar med? Enligt Hamade är det fotografen bakom den numera världsberömda bilden som förmedlat samtalet. Mahmoud Nsif. Bilden har varit publicerad i alla betydeande tidningar i världen. Jag gör därför en sökning på Google på Mahmoud Nasif. Jag får en träff, bara på artikeln i Expressen. Enligt andra mediauppgifter heter fotografen Mahmoud Raslan. Google ger plötsligt massor med träff! För en gammal mediaräv hissar detta varningsflagg!

När bilden först dök upp i går, i en tweet från Expressesn Niklas Svensson, som uppmanade sina 32000 följare att retweeta, var min första reaktion ilska. Under lång tid har jag sett bilder på döda och skadade barn, bombade bostadshus, skolor och sjukhus. MSM inklusive Expressen har i princip varit knäpptysta. Helt plötsligt går man i taket över en bild på en skadad pojke.

Jag är naturligtvis inte dummare än jag begriper att det beror på att detta handlar om en pojke i "rebellkontrollerd" del av Aleppo. Alltså ett tillfälle att fördöma Assad och Putin. Nästa reflektion var att bilden var "för bra". En liten grabb, dammig och blodig, i en splitter ny ambulans, som verkar vara oanvänd. Och detta mitt i en krigszon! Kollar sedan på videon och ser hur han bärs in och sätts i stolen av någon som ser ut på sjukvårdare. Där sitter han sedan lugnt och låter sig fotograferas.

Det är mycket folk runt omkring. Allt verkar lugnt trots att området enligt vad man påstår nyss blivit utsatt för ett bombanfall. Åtminstone två män tar bilder, förutom den som filmar.
Man skymtar också någon i vit hjälm, förmodligen en medlem i rebellernas sjukvårdsteam "White Helmets", som bl a finansieras av den brittiska regeringen och Soros.
Varför tvättar man inte pojken och lägger ett förband över såret, liksom på den "skadade" man vi också får se?
Den dominerande rebellgruppen i Aleppo är Al Nusra, som är av FN terroriststämplad organisation. Man bytte nyligen namn, men är samma terrorister.
Det var fler än jag som var frågande kring händelsen och man kollade upp fotografen  Mahmoud Raslan. Vad man hittade är mycket intressant.

På de nedre två bilderna syns Raslan fotografera i ambulansen. På övre bilden till vänster är han tillsammans med medlemmar i den terroristgrupp som gjorde sig kända för att ha halshuggit en 15-årig pojke i Aleppo.
Han är uppenbart associerad med terroristgrupper i Aleppo.
För en tid sedan upprättade den syrianska armén 4 korridorer, där civila gavs möjlighet att lämna den terroristockuperade delen av staden. Terroristerna hindrade dock de flesta från att komma ut och blev i stället mänskliga sköldar. En av de som ville vara kvar var tydligen Omrans far.
Min uppfattning är att detta är en organiserad PR-kupp där MSM i väst, inklusive Expressen villigt spelar med.

måndag 25 januari 2016

Vem är på fel sida historien i Ukraina?


Adam Cwejman tar i en ledare i dagens GP upp hur olika "vänstermedia" behandlade revolterna i Egypten och Ukraina och hur fel de fick. Jag avstår från att bedöma vad som skrevs och hur det gick i Egypten, eftersom jag inte är tillräckligt påläst.
När det gäller Ukraina fortsätter Cwejman att upprepa samma ensidiga visa, som sjungits ända sedan demonstrationerna, väpnade upploppen, morden och statskuppen i Kiev 2013-2014.
Att journalister som Åsa Linderborg och Göran Greider betraktade statskuppen i Ukraina med skeptiska ögon var sunt, även om inte USA och Nato-kramare och rysshatar, som t ex Cwejman vill erkänna det.
Konflikterna behandlades med dubbla måttstockar. Linderborg beskrev i en artikel att ett ”monstruöst hyckleri” ägde rum i Sverige gällande Ukraina. ”Russofobin” bestämde enligt henne infallsvinklarna och de som stödde protesterna anklagades för ”revolutionsromantik”. En anklagelse vars ironi inte bör gå förlorad.
Linderborg hånade ”bombliberalerna” som med ”rysskräck” varnade för Rysslands maktambitioner och att Krim låg i skottlinjen (AB 4/3, 2014).
Vad blev resultatet? ”Bombliberalerna” fick rätt och Linderborg helt fel. Bara några månader senare ockuperades Krim av Ryssland. Hotet från Ryssland hade snarare underskattats.

En agendajournalist som Cwejman kan förstås inte erkänna att hela statskuppen i Ukraina var underblåst av krafter i väst. Han kommer inte ens att erkänna att det handlar om en statskupp. I hans värld finns bara fredliga demonstrationer och otäcka poliser. 
När det gäller Krim är det direkt ohederligt av honom att kalla det för en rysk ockupation, utan att nämna att folket på Krim faktiskt röstade för en en anslutning till Ryssland. Samtidigt bör man också komma ihåg att de ryska trupperna redan fanns på Krim på den flottbas, som funnits där sedan lång tid tillbaka.
Ingen av de stora medierna har någon gång talat om att krimborna aldrig velat tillhöra Ukraina. Minst tre gånger tidigare har man via folkomröstningar talat om detta. Senare opinionsmätningar bl a publicerade av Forbes visar att krimborna är glada över att tillhöra Ryssland. Folkets vilja är inte alltid viktigt för den liberala högern Cwejman bekänner sig till.
Mer om Krims frigörelse kan du läsa här: "Krims frigörelse följde internationella regler"
Cwejman är däremot väldigt noga med att tala om hur litet stöd de öppna nazistiska/fascistiska partierna Högra Sektorn och Svoboda fick vid senaste valet. Samtidigt blundar han för vilken politik som de facto förs i Ukraina och hur småpartierna politik tagits över av partierna i regeringskoalitionen. 
"Det finns inga nazister i Ukraina", sa förre utrikesminister och nuvarande rådgivaren till regeringen i Kiev, Carl Bildt. Detta har anammats av t ex Cwejman. 
Namnet Stepan Bandera har lyfts fram som en nationalistisk hjälte i västra Ukraina. Hans rörelse kallades Banderas eller Banderites. Under WW2 organiserade de Ukrainian Waffen SS Galician, Nichtengall, and Roland Divisions. Tillsammans är de ansvariga för 500 000 människors död, främst polacker och judar. Utan tvekan handlade det om folkmord.
Det är alltså dessa massmördare, som tillsammans med OUN (Organization of Ukrainian Nationalists) nu av det ukrainska parlamentet, Radan, erkänts som folkhjältar. (Jerusalem Post).
Mer om nazismen i Ukraina finns att läsa här: "Ukraina erkänner nazister som samarbetade med Hitler"
När det gäller pressfrihet och yttrandefrihet punktmarkeras Ryssland och det är bra. När det gäller Ukraina blundar man med båda ögonen. Att tidningar, TV- och radiokanaler stängs, sociala medier stoppas och journalister fängslas får inget utrymme alls.
Hur många i Sverige har hört talas om Ruslan Kotsaba? Det är en ukrainsk journalist/bloggare, som riskerar 15 års fängelse för att han på Youtube uppmanade sin landsmän att säga nej till att skriva in sig i armén och slåss mot sina landsmän i Donbas. Motstånd mot inbördeskriget är högförräderi i Ukraina.
"Vissa inom vänster missar aldrig ett tillfälle att befinna sig på fel sida historien", skriver Cwejman. Anledningen är kanske att han och hans högerliberaler anser sig ha tolkningsföreträde. När det gäller Ukraina befinner han sig den etablerade ankdammen, men det finns nödvändigtvis inte på rätt sida.

lördag 16 januari 2016

Kritiken mot Wallström ska vara saklig


Det finns anledning att kritisera Margot Wallström och Kommunal för deras lägenhetsaffär. Kritiken ska dock vara saklig och åtminstone de som vill kalla sig seriösa, bör försöka ha kvar åtminstone en fot i backen.
När GT på sin lösedel skriver att Wallström bara betalat 32 kr i hyra per månad för lägenheten är det vilseledande, för att inte kalla det en ren lögn. Juridikprofessorn Mårten Schultz har båda fötterna på backen i sin krönika i Svenska Dagbladet. Nu blev rubriken lite för "snäll" mot Wallström, så man har valt att ändra den. Från början var den "Inte rimligt att Wallström ska behöva köpa bostad" till "Knappast någon slump att kommunal valde att hyra ut till Wallström". Om det är en slump eller inte är naturligtvis enbart en spekulation från Schultz sida. Det finns ändå många poänger i hans krönika
"Utrikesminister Margot Wallström fick genom fackförbundet Kommunals ordförande Annelie Nordström tillgång till en 89 kvadratmeter stor lägenhet i Stockholms innerstad. Med möbler betalar utrikesministern 12 432 kr för boendet.
Hon får ersättning för merparten av denna kostnad ur allmänna medel, vilket jag för egen del tycker är invändningsfritt – det är inte rimligt att alla statsråd ska rekryteras i Stockholm och det är inte heller rimligt att någon som rekryterats till regeringen ska vara tvungen att köpa en bostadsrätt på Stockholms överhettade marknad."

Om det är en marknadsmässig hyra eller inte, är omöjligt att ha en åsikt om från en koja mitt i skogen, men kritiken mot denna del av affären är missvisande och ägnat åt ren smutskastning.
Vad jag förstår av både Schultz krönika och annat är att anledningen till att situationen överhuvudtaget uppkommit är bostadsmarknaden i Stockholm. Genom den brist som finns är kontakter en ovärderlig tillgång.
Jag är övertygad om att det finns 1000-tals fall i Stockholm som är snarlika fallet Wallström. Naturligtvis kan det var som Schultz vill påskina, ingen slump att kommunal valde att hyra ut till Wallström. Men var det i så fall för ha en förhoppning om att detta skulle gynna fackförbundet vid eventuella förvecklingar avseende någon händelse utomlands?
Eller är det så enkelt att detta helt var ett sätt att hjälpa en partivän? Jag lutar mer åt den teorin. 
Nu är det så att om man är förtroendevald gäller inte samma regler, skrivna eller oskrivna, som för "vanligt folk". Man förutsätts inte bara leva enligt lagen, utan också visa en högre moral. Vara ett gott föredöme med andra ord.
Naturligtvis blir detta viktigare ju högre upp i rangordningen man kommer. Margot Wallström har många politiska och ekonomiska fiender. Hennes fullt legitima kritik av Israels utomjuridiska avrättningar av palestinier har inte fallit i god jord hos vare sig staten Israel eller dess mäktiga vänner inom politik och ekonomi.
I ett sådant läge gäller det att ha ryggen fri. Det borde Wallström och Nordström tänkt på innan man upplät lägenheten. Man borde kanske kunnat ana att det kunde uppfattas, som Schultz skriver:
"Om frågan leder till osäkerhet har vi ett problem. Problemet uppkommer inte bara om det är så illa som att ministern faktiskt påverkas av att en av aktörerna i ett sådant scenario är hennes hyresvärd på nåder. Redan intrycket av att det kan påverka är illa nog."